Vraag het aan Sofie, het Haags Hulp Kompas



Wie vragen heeft over zorg en ondersteuning in de stad kan vanaf nu ook terecht bij het Haags Hulp Kompas: dé website die antwoord geeft op vragen en verwijst naar de juiste plek. Zodat iedere inwoner de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft.

Den Haag heeft veel voorzieningen en organisaties waar inwoners met een hulpvraag terechtkunnen. Het Haags Hulpkompas maakt het vinden van deze zorg en ondersteuning nog makkelijker. Bewoners kunnen zélf de weg vinden binnen de informatie die er is over zorg en ondersteuning. Snel, gemakkelijk en op elk gewenst moment. Ook als je wel hulp nodig hebt, maar je weet nog niet precies wat voor hulp dat moet zijn.

Chatbot Sofie
Achter het Haags Hulpkompas zit een slim stukje techniek: de chatbot Sofie. Wie het Kompas gebruikt, wordt door Sofie naar het antwoord op de vraag geleid. Dat kan een inhoudelijk antwoord zijn of een verwijzing naar het juiste loket. Maar ook advies over voorzieningen of het doen van een Wmo-melding. De chatbot is zelflerend en kan na verloop van tijd steeds meer vragen beantwoorden. Daarmee zet gemeente Den Haag als een van de eerste gemeenten in Nederland een chatbot in in het sociaal domein.

Samen met bewoners en zorgprofessionals ontwikkeld
Het Haags Hulp Kompas is een aanvulling op wat er al is, zoals de telefoonlijn 14070. Het is dan ook bedoeld om inwoners van Den Haag nog beter te helpen. Doordat het Haags Hulpkompas is ontwikkeld samen met bewoners en zorgprofessionals, sluit het goed aan op de behoeften van Hagenaars. Het is voor iedereen mogelijk er gebruik van te maken, ook voor mensen met een beperking en heeft dan ook het certificaat Drempelvrij. 

Back to top