Nieuws

Bereikbaarheid Wijkberaad Bloemenbuurt

Het kantoor van Wijkberaad Bloemenbuurt De Hyacint is gesloten tot 1 juni maar wel telefonisch bereikbaar en per mail. Telefonische bereikbaarheid is iedere dinsdag van 10:00 tot 12:00 uur via 070 360 37 25.

De mail via, wijkberaad@dehyacint.nl wordt wekelijks beantwoord.

Bestuur van Wijkberaad Bloemenbuurt De Hyacint: In tijden van Corona, let op elkaar!

Het Coronavirus is diep doorgedrongen in de Nederlandse samenleving. Vanzelfsprekend wordt ook onze wijk getroffen: mensen die ziek zijn of het zullen worden, naasten die Corona hebben, Horeca ondernemers die hun deuren (hopelijk) tijdelijk moeten sluiten, zzp’ers die hun opdrachten op zien drogen, ouders die zich in alle bochten wringen om thuiswerken en de zorg voor hun kinderen te combineren.

En er zijn ook bewoners die keihard werken om de crisis zo goed mogelijk het hoofd te bieden. Wijkgenoten in de zorg, bij de hulpdiensten, noem maar op. We hebben heel veel respect voor jullie bijdrage. Bedankt daarvoor!

Vanzelfsprekend houden we ons aan de landelijke maatregelen. Dat betekent dat alle activiteiten in het Wijkcentrum De Hyacint in ieder geval tot 1 juni niet doorgaan.

Wij wensen iedereen heel erg veel sterkte met de gevolgen van het Coronavirus. Laten we goed naar elkaar omkijken en ons houden aan de aangekondigde maatregelen.

Voor meer informatie daarover zie: www.rivm.nl

Hartelijke groet,

Bestuur Wijkberaad Bloemenbuurt De Hyacint

Gratis gele vuilniszakken tegen meeuwenoverlast

Meeuwen kunnen veel overlast veroorzaken, vooral tijdens de broedperiode. De gemeente wil deze overlast zoveel mogelijk voorkomen. Daarom biedt zij ook dit jaar gratis gele vuilniszakken aan. De zakken kunnen tot 1 oktober worden opgehaald. Omdat de gele zakken extra stevig zijn, kunnen meeuwen de zakken minder makkelijk openpikken. Dit helpt tegen zwerfvuil op straat. 

De stad is de ideale plek voor meeuwen om voedsel te vinden. Veel meeuwen wachten vaak gewoon rustig af tot het vuilnis op straat wordt gezet. Bewust omgaan met afval vermindert de overlast van meeuwen. Inwoners worden opgeroepen om, waar mogelijk, altijd ondergrondse afvalcontainers te gebruiken en afvalzakken er nooit naast te plaatsen. Zijn er geen ondergrondse vuilcontainers? Dan kunnen de meeuwbestendige gele vuilniszakken worden gebruikt.

De gratis gele vuilniszakkenzakken zijn bedoeld voor wijken waar het huisvuil nog in vuilniszakken wordt opgehaald. Bewoners en ondernemers kunnen de gratis gele zakken ophalen (1 rol per keer) bij het Haags Informatiecentrum in het stadhuis, het Informatie- en Hulppunten op de stadsdeelkantoren Escamp, Haagse Hout, Laak, Loosduinen, Scheveningen en Segbroek, Bibliotheek Laakkwartier en de stadsboerderijen (met uitzondering van Landzigt, Leidschenveen-Ypenburg).

Om meeuwenoverlast zoveel mogelijk te voorkomen is het belangrijk dat de vuilniszakken goed worden dichtgebonden en dat de zakken dan zo kort mogelijk voor het ophalen aan de straat.

website Haagse senioren

De website www.haagsesenioren.nl is vernieuwd. U vindt er informatie over actief zijn, meedoen, geldzaken, ondersteuning, zorg, wonen en vervoer. De website biedt informatie om zaken zelf te regelen. Bekijk de site via: https://haagsesenioren.nl

Chauffeurs met eigen auto gezocht voor senioren in Segbroek

Rijdt u graag auto en helpt u graag senioren in uw wijk? De dienst Begeleiden en Rijden Segbroek van VOOR Welzijn zoekt door succes vrijwillige chauffeurs die tegen een onkostenvergoeding van 0,40 cent per km senioren rijden en begeleiden naar afspraken binnen of buiten Den Haag. De dienst is bedoeld voor senioren (60+) die minder mobiel zijn en niet meer zelfstandig kunnen reizen naar afspraken binnen of buiten Den Haag. Het gaat dan om ziekenhuisbezoek, de kapper, de opticien, een activiteit in de buurt of een bezoek aan partner of familie (bijvoorbeeld in het verpleeghuis).  Speciaal op de dinsdag en donderdag kunnen wij nieuwe chauffeurs gebruiken.

De chauffeur biedt naast vervoer met de eigen auto ook begeleiding ter plekke: denk aan het geven van een arm, het naast iemand lopen, de weg vinden in het ziekenhuis, bij de ziekenhuisafspraak blijven of meehelpen tijdens het boodschappen doen. Chauffeurs kunnen bij de kennismaking voor het vrijwilligerswerk aangeven waar de mogelijkheden en wensen liggen. Inzet vanaf een dagdeel per week naar keuze is mogelijk.

Als chauffeur is het belangrijk dat u beschikt over een eigen auto en een inzittendenverzekering; het leuk vindt om senioren te helpen en dat u geduldig, vriendelijk en klantgericht bent.

Heeft u interesse of wilt u meer weten, neem dan vrijblijvend contact op met: Sandra Menken, email: s.menken@voorwelzijn.nl, tel. 070-2052480 of 06-51053441.

Vraag het aan Sofie, het Haags Hulp Kompas



Wie vragen heeft over zorg en ondersteuning in de stad kan vanaf nu ook terecht bij het Haags Hulp Kompas: dé website die antwoord geeft op vragen en verwijst naar de juiste plek. Zodat iedere inwoner de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft.

Den Haag heeft veel voorzieningen en organisaties waar inwoners met een hulpvraag terechtkunnen. Het Haags Hulpkompas maakt het vinden van deze zorg en ondersteuning nog makkelijker. Bewoners kunnen zélf de weg vinden binnen de informatie die er is over zorg en ondersteuning. Snel, gemakkelijk en op elk gewenst moment. Ook als je wel hulp nodig hebt, maar je weet nog niet precies wat voor hulp dat moet zijn.

Chatbot Sofie
Achter het Haags Hulpkompas zit een slim stukje techniek: de chatbot Sofie. Wie het Kompas gebruikt, wordt door Sofie naar het antwoord op de vraag geleid. Dat kan een inhoudelijk antwoord zijn of een verwijzing naar het juiste loket. Maar ook advies over voorzieningen of het doen van een Wmo-melding. De chatbot is zelflerend en kan na verloop van tijd steeds meer vragen beantwoorden. Daarmee zet gemeente Den Haag als een van de eerste gemeenten in Nederland een chatbot in in het sociaal domein.

Samen met bewoners en zorgprofessionals ontwikkeld
Het Haags Hulp Kompas is een aanvulling op wat er al is, zoals de telefoonlijn 14070. Het is dan ook bedoeld om inwoners van Den Haag nog beter te helpen. Doordat het Haags Hulpkompas is ontwikkeld samen met bewoners en zorgprofessionals, sluit het goed aan op de behoeften van Hagenaars. Het is voor iedereen mogelijk er gebruik van te maken, ook voor mensen met een beperking en heeft dan ook het certificaat Drempelvrij. 

Rookbeleid Wijkcentrum De Hyacint

In lijn met de maatschappelijke ontwikkeling is roken in en rondom Wijkcentrum De Hyacint aan de Anemoonstraat 25 in Den Haag verboden. Roken is alleen nog toegestaan in de Hyacinttuin op het bankje van de jeu de boules baan – als er niet gespeeld wordt – en op een bankje aan de voet van het terras.  Op die plekken zullen asbakken worden geplaatst.

Dit beleid waartoe is besloten in de bestuursvergadering van Wijkberaad Bloemenbuurt De Hyacint in december 2019, geldt vanaf 1 januari 2020.

Mindfulness in wijkcentrum De Hyacint

Doe je vaak dingen gedachteloos? Last van een vol hoofd of piekeren? Heb je last van stress? Moeite om je grenzen aan te voelen? Misschien is een Mindfulness training dan wel iets voor jou!

Wat is Mindfulness?
Mindfulness leert je om met aandacht in het leven te staan en je automatische patronen beter te leren kennen. Door meer aandacht te hebben voor wat er op dit moment bij je speelt, ben je in staat om meer bewuste keuzes te maken en beter voor jezelf te zorgen. Tijdens een 8 weekse training leer je op een toegankelijke manier hoe je meer bewustzijn in je dagelijkse leven kan creëren. Binnenkort gaat deze training van start bij wijkcentrum de Hyacint in Den Haag in een groep van max. 12 deelnemers. Wijkcentrum de Hyacint in Den Haag Anemoonstraat 25, Zij-ingang schoolgebouw.

Waar en wanneer?
Start: Donderdag 5 maart 2020 van 19.00-21.00u
Vervolgdata: 12 mrt, 19 mrt,26 mrt, 26 mrt, 2 april, 9 april, 16 april, 23 april.

Door wie?
Leonie Raspe, Psycholoog NIP en Mindfulnesstrainer.

Wat heb ik nodig en wat zijn de kosten?
Bereidheid om dagelijks 30 minuten thuis te oefenen.
€90,- voor 8 lessen. Bij de training zit een gratis reader inbegrepen.

Hoe geef ik me op?
Mail naar MindfulnessByLeonie@hotmail.com of bel met 06-43758053.

Den Haag voert Ja-Ja sticker in

Met ingang van april 2020 krijgen bewoners alleen nog ongeadresseerd reclamedrukwerk in de brievenbus als ze met een ja-ja sticker aangeven dat ze dat willen. Ongeadresseerd reclamedrukwerk wordt lang niet altijd gelezen en belandt vaak bij het oud papier of in het restafval. Met de maatregel gaat Den Haag papierverspilling tegen. Verantwoordelijk wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie): “Deze maatregel zorgt voor een besparing van ruim dertig kilo per jaar per huishouden. Bewoners die de folders wel graag ontvangen, kunnen dat makkelijk aangeven met een sticker.” 

Met het nieuwe systeem blijven mensen die geen sticker hebben geplakt wel huis-aan-huisbladen ontvangen, mede omdat daar berichten van lokale instanties in staan. Wie ook deze bladen niet wil ontvangen, kan net als nu de brievenbus voorzien van een Nee-Nee-sticker. Ook de huidige Nee-Ja sticker blijft gewoon geldig.

De maatregel blijkt in andere steden, waaronder Amsterdam, erg succesvol. Daar wordt de sticker sinds 2018 gebruikt. Door de Ja-Ja sticker is het aantal Amsterdammers dat ongewenste reclame op de mat vindt, in één jaar gehalveerd. Bij huishoudens waar geen reclamedrukwerk meer wordt bezorgd, betekent dit een jaarlijkse besparing van 33 kilo papier per huishouden.

Planning

In januari 2020 besluit de gemeenteraad definitief over invoering van de sticker. Daarna worden bewoners verder geïnformeerd hoe zij de nieuwe sticker kunnen aanvragen.

Wat betekent welke sticker?

Werkgroep Duurzame Bomen & Bloemenbuurt (BLOB)

De werkgroep Duurzame Bomen & Bloemenbuurt is opgericht tijdens de thema-avond over Duurzaamheid en Energiebesparing in januari 2018. Deze werkgroep wil samen met buurtbewoners informatie verzamelen en delen zodat onze wijken minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen.

Er leven genoeg duurzame ideeën voor de wijk, dat bleek al tijdens de thema-avond. Zaak is om de informatie, ideeën en plannen te delen met bewoners. Dat gebeurt via de wijkbladen, De Boomgaard en Wijkwijs, via websites en sociale media. Wij vergaderen 6X per jaar. Belangstelling? Meld je aan.

De werkgroep is inmiddels ook bezig met drie concrete projecten

1)Wij hebben twee energiecoaches. Beiden hebben de training voor energiecoach gevolgd en adviseren vrijwillig de bewoners in beide buurten over energiebesparing en duurzame energie. Samen met de coaches kunt u uw woning controleren of er geld is te besparen. (zie https://www.hoom.nl/training/)

2)Er is een warmtecamera aangeschaft waarmee warmtelekken in uw woning kunnen worden opgespoord. Wij komen graag bij u langs.

3) Bij u thuis kunnen wij een energyparty organiseren om samen met uw buren (VVE) en kennissen uit te zoeken wat voor u de beste opties zijn om uw energieverbruik terug te dringen. Een leuke manier om geld te besparen! (zie www.energyparty.nl)

U kunt zich opgeven voor de werkgroep en/of een van de projecten via het emailadres: Duurzameblob@gmail.com

Groeten van: Gonny Poelsma, Martin Lenferink, Annemiek van Gurp, Marlies van der Heijden, Harrie Mesker, Duurt Alkema, Rob de Groot, Joep Bus en contactpersoon Lars Nanninga

https://www.facebook.com/duurzameblob/

Back to top